Hyvä virkakieli on viranomaisten käyttämää kieltä,
joka on asiallista, selkeää ja ymmärrettävää.
Kun asettuu lukijan asemaan, hyvän virkakielen hyödyt on helppo nähdä. Teksti on miellyttävää luettavaa, kun se on asiallista ja selkeää ja sen ymmärtää kertalukemalta. Viranomaisen näkökulmasta hyvän virkakielen hyödyt – varsinkaan taloudelliset hyödyt – eivät aina ole itsestään selviä. Siksi olemme koonneet tälle sivulle tietoa ja esimerkkejä siitä, miksi hyvään virkakieleen kannattaa panostaa.
Näin hyödyt hyvästä virkakielestä taloudellisesti
Keskeisin hyvän virkakielen taloudellisista hyödyistä on se, että selkeä kieli säästää sekä asiakkaiden että viranomaisten aikaa. Kun asiakkaat löytävät tarvitsemansa tiedon nopeasti ja ymmärtävät sen helposti, viranomaisille esitetyt kysymykset vähenevät.
Selkeä kieli sujuvoittaa myös yhteydenpitoa: ohjeet ymmärretään paremmin, niitä noudatetaan valmiimmin ja niiden pohjalta tehdään vähemmän virheitä. Asiakkaat ovat tyytyväisempiä, jolloin valituksia tulee vähemmän ja yleinen luottamus virastoa kohtaan paranee.
Suomalaiselta yhteiskunnalta odotetaan tasa-arvoisuutta. Hallintolaki velvoittaa viranomaisia varmistamaan, että oikeusturva toteutuu, hallinto on hyvää ja palvelut laadukkaita. Yksi keino näiden takaamiseksi on käyttää kieltä, jota kaikki ymmärtävät. Luottamus julkisiin palveluihin ja hallintoon vahvistuu, kun viranomaisten tekstit ovat asiallisia ja selkeitä eikä niiden ymmärtäminen tuota vaikeuksia.
Tutkimuksissa on huomattu, että hyvä virkakieli lisää työntekijöiden tehokkuutta. Näyttää myös siltä, että hakukoneet löytävät paremmin verkkosivuille, joiden sisältö on kirjoitettu selkeällä kielellä.