Mitä kaikkea voikaan harrastaa? Pystyn harrastamaan lukemista, kirjoittamista ja pitsinnypläämistä sekä heinän etsintää neulasuovasta. Harrastuksiini voivat kuulua postimerkkeily, käsituliaseet ja harvinaisten eläinten metsästys. Mitään kielitieteellistä estettä ei ole halonhakkuun eikä jäiden tai siltojen polttelemisen saati filosofoinnin harrastamisellekaan.

Olen siis kykenevä harrastamaan asioita ja tekemistä. Harrastaa-verbi hakee seurakseen erityisesti substantiiveja, myös tekemistä kuvaavia.

Kaikki substantiivit eivät kuitenkaan tunnu tässä mahdollisessa maailmassamme mahdollisilta. Piipaa-autoa jo kutsuttaneen, jos kerron harrastavani hengittämistä, elämistä tai hikoilemista. Tai olemassa olemista! Pakkopaitaa jo ylleni soviteltaneen, jos väitän harrastavani vaaleanpunaisuutta, rakastumista tai kastemadon sielunelämää.

Miksi näitä mietin? Siksikö, että ainoa harrastukseni taitaa olla vanheneminen ja siihen vääjäämättömästi kuuluva elämän tarkoituksen mähkäily. – Voiko ajattelemista harrastaa? Tai tuntemista? Entä harrastaminen, voiko sitä harrastaa?

Lapsi kirjoittaa kirjoituskoneella. Rajattu alkuperäisestä kuvasta. Kuva: Väinö Kannisto. Helsingin kaupunginmuseo. CC BY 4.0(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun)

Muokkaus 3.6.2026: korvattu viittaus verbeihin maininnalla tekemistä kuvaavista substantiiveista.


Kirjoitus julkaistiin Kotus-blogissa 2. marraskuuta 2011. Tuolloin blogissa oli vielä kommentointimahdollisuus. Tämäkin kirjoitus herätti paljon keskustelua. Esimerkiksi nimimerkki ”ukko Savosta” kirjoitti näin:

Luulisin että voit harrastaa myös ajattelemista, jos kerran Jukolan Aapokin toteaa että ”jo vuosia on aatokseni tytössä [Männistön Venla] hartaasti askaroinut”.

Mitäpä muuta tuo hartaasti askarointi on kuin harrastamista.

Olli Löytyn mukaan aika monet pienten lasten vanhemmat harrastavat harrastamista, tosin lastensa harrastamista. Näin puolestaan Kari Rydman:

Taata Sillanpää vastasi vanhoilla päivillään haastattelijalle, että
”minä harrastan fysiologista elintoimintaa, ja siinä välissä vähän ajatusviivailen”.

(Tämä huomio lisätty artikkeliin 3.6.2026.)

Jaa