Virkakielestä puhuttaessa korostuvat yleensä ongelmat ja vaikeus ymmärtää viranomaisten tuottamia tekstejä. Virkakielityöryhmän kyselyyn vastanneilla on kuitenkin myös hyviä kokemuksia virkakielen tiimoilta. Näistäkin tulee puhua, jotta hyviksi koetut käytänteet ja esimerkit leviäisivät.

Sähköisen asioinnin lisääntyessä on joskus väläytelty sitä, että suullista asiointia ei enää tarvittaisi. Kasvokkaista vuorovaikutusta tai puhelinyhteyttä tarvitaan kuitenkin yhä.

Esimerkiksi jokin meneillään asia pystytään hoitamaan paljon nopeammin, jos virkailija soittaa lomakkeen lähettäneelle ja kysyy puuttuvia lisätietoja sen sijaan, että kirjoittaisi kirjeen ja jäisi odottamaan vastausta. Tällainen toiminta säästää aikaa ja tekee asian hoitamisen joustavaksi. Myös silloin kun kyseessä on monimutkainen asia, ihmiselle on helpompi esittää kysymyksiä kuin lomakkeelle, joka varsinkin ilman ohjeita on varsin vaitelias kumppani.

Kiitosta saa myös poliisin tiedottaminen, sekä ajankohtaistiedotteet että selkeät ja hyvin perustellut päätöstekstit. Niin ikään asiakirjojen saatavuus verkossa on koettu hyväksi, kun voi tutustua esimerkiksi asiaa koskevaan lainsäädäntöön myös itsekseen.

Ylivoimaisesti eniten vastaajat kiittävät verohallintoa ja verotoimistojen avuliasta henkilöstöä. Verohallinto onkin pitkään tehnyt työtä veroasioiden hoidon helpottamiseksi. Työ on selvästi kantanut hedelmää.

Vielä on aikaa muutama päivä lähettää vastauksia. Tietoa tarvitaan sekä hyvistä että niistä huonommistakin kokemuksista.

Jaa