Kotimaisten kielten keskus (Kotus) kerää vuosittain tietoja asiakkaiden tyytyväisyydestä keskuksen toimintaan, palveluihin ja aineistoihin. Viimeisin verkkokysely järjestettiin marras-joulukuussa 2024.

Kyselyyn vastanneet ovat enimmäkseen hyvin tyytyväisiä Kotuksen toimintaan, ja vastauksissa on paljon kehitysehdotuksia. Vastaajia oli yhteensä 1 106.

Tasaisen hyvää suorittamista

Vastaajia pyydettiin antamaan Kotuksen toiminnalle kokonaisuudessaan arvosana asteikolla yhdestä (erittäin tyytymätön) neljään (erittäin tyytyväinen). Arvosanojen keskiarvo on 3,6. Peräti 95 prosenttia vastaajista on toimintaan erittäin tai melko tyytyväisiä. Kiitos luottamuksesta!

Asiakkaiden tyytyväisyyttä selvitettiin myös osa-alueittain. Kotuksen verkkopalvelut saivat arvosanan 3,6, toiminta sosiaalisessa mediassa 3,2, henkilökohtaiset neuvontapalvelut 3,3 ja sähköiset aineistot 3,5. Tyytyväisyys on samalla hyvällä tasolla kuin aiempinakin mittausvuosina.

Äänekkäämmin julkisuudessa

Kysyimme palvelujemme käyttäjiltä, mitä Kotukselta toivotaan ja miten meidän tulisi kehittää toimintaamme tulevaisuudessa. Jokainen vastaus on luettu ja lajiteltu. Pyrimme ottamaan ehdotuksia huomioon, kun kehitämme toimintaamme.

Vapaassa palautteessa toistuu se, että Kotuksen halutaan olevan äänekkäämmin esillä julkisuudessa ja mediassa. Toivotaan, että voisimme antaa enemmän palautetta kielenkäytöstä esimerkiksi sanomalehdille ja päättäjille. Monessa vastauksessa kehotetaan Kotusta mainostamaan palveluitaan enemmän. Erään vastaajan sanoin: ”Voisi vähän pitää meteliä itsestään!”

Vastaajat kantavat huolta lasten, nuorten ja maahanmuuttajien kielitaidosta, ja Kotukselta toivotaan materiaalia erityisesti S2-opiskelijoiden kielitaidon syventämiseen. Tieteen englanninkielistymisestäkin ollaan huolissaan.

Lisäksi vastaajat antavat runsaasti palautetta yksittäisistä kielen ilmiöistä ja Kotuksen palveluista sekä vähemmistökielityön ja selkokielen merkityksestä. Erityisen moni vastaaja pohtii, millä aikataululla Kotuksen sanakirjat saadaan valmiiksi ja kokonaisuudessaan verkkoon.

Valetietoa vastaan

Vastaajien mukaan Kotus on erinomainen toimija taistelussa verkossa leviävää valetietoa vastaan. Kotusta kannustetaan muun muassa panostamaan hakukoneoptimointiin ja kieliteknologiaan, jotta potentiaaliset asiakkaat löytävät paremmin luotettavan kielitiedon äärelle. Ehdotetaanpa palautteissa myös muun muassa mobiilipelin ja tekoälyyn pohjautuvan kielipalvelun kehittämistä.

Saimme paljon palautetta verkkosivuistamme. Toivottavasti viime vuoden lopussa julkaistut uudistetut pääsivustomme (kotus.fi ja sprakinstitutet.fi) ovat ratkaisseet joitakin vastauksissa mainittuja ongelmia.

Vastauksissa esitettiin ajatuksia siitä, millaisia palveluita Kotukselta kokonaan puuttuu. Kiitos ideoista, otamme ne käsittelyyn ja tutkimme, onko niitä mahdollista toteuttaa.

”Jatkakaa samaan malliin”

Vapaassa palauteosiossa Kotuksen toiminta saa paljon kiitosta. Monessa palautteessa kehotetaan jatkamaan samaan malliin kuin tähänkin asti. Joitakin palveluja kutsutaan korvaamattomaksi avuksi niin työssä kuin vapaa-ajalla. Erityisesti kielineuvontaan ollaan tyytyväisiä ja yleisemminkin siihen, kuinka laajasti on mahdollista löytää apua kimurantteihin kielikysymyksiin.

Moni kiitoksiakin kirjoittanut vastaaja on huolissaan Kotuksen resurssien riittävyydestä. Vastauksissa toivotaan, että Kotus pystyy jatkossakin osallistumaan täysipainoisesti yhteiskunnalliseen kielikeskusteluun.

Sanatyöläisen viimeinen linnake

Perinteiseen tapaan asiakaskyselyuutisen loppuun on ilo nostaa kyselystä kommentteja ja kiitoksia. Kieli on yhteinen asiamme, ja se todella näkyy palautteessa.

Kotus on monesti sanatyöläisen viimeinen linnake. Luotan täysin Kotuksen ammattitaitoon luotsata omaa toimintaansa. Valtiovallalle terveisiä, että ei todellakaan mitään leikkauksia, kiitos!

– – myös tällaiselle HIMOharrastajalle, pedantille lukijalle ja kuuntelijalle Kotuksen palvelut ovat loputon tiedon ja oivallusten aarreaitta! Kotus on kultaa!

Olette valo pimeydessä, kiitos siitä! Olisin antanut kaikesta täydet pisteet mutta en kehdannut, kun en ole koskaan soittanut teille. Kohta sekin on tehtävä, niin voin seuraavalla kerralla kehua.

Ainakin Kotuksen toiminta pitää kaikissa olosuhteissa turvata, eikä toimintaedellytyksiä pidä kenenkään mennä saksimaan. Erinomaista palvelua!

Loistavaa toimintaa, kun olen tarvinnut Kotuksen palvelua työssäni tai vapaa-ajan toiminnassani! Pitäkää pintanne, teitä tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa❣️❤️

Jatkakaa samalla linjalla, on hienoa että pidätte kauniin kielemme elämänliekkiä yllä, kiitos työstänne!

Jatkakaa samaan malliin! Sekä verkkoaineistonne että somepresenssinne tuottavat paljon iloa – –.

En ehdota mitään koska uskon teidän taitoihinne kaikissa kielen kysymyksissä.

Lämmin kiitos jokaisesta palautteesta, tuen osoituksesta sekä mainioista kehitysehdotuksista. Kyselyn tulokset auttavat meitä kehittämään toimintaamme.

Jaa