Olemme Kotimaisten kielten keskuksessa tehneet paljon töitä palvelujemme parantamiseksi. Kielen asiantuntijavirastona tunnemme vastuumme kielitiedon tuottajana ja välittäjänä sekä yleisen kieliymmärryksen ja kielitietoisuuden lisääjänä. Suuri osa toiminnastamme on laajassa mielessä kansalaisille viestimistä sekä monenlaista vuorovaikutusta kielenkäyttäjien ja erilaisten kielenkäyttäjäryhmien kanssa.

Viestimme päivittäin eri kanavilla ja monin tavoin erityisesti perustehtävistämme, kuten kielenhuollon linjauksista, sanakirjoista ja kielen merkityksestä yhteiskunnassa. Lisäksi nostamme jatkuvasti esille erilaisia kieleen liittyviä ajankohtaisia näkökulmia. Tuotamme kielitietoa ja lisäämme tietoisuutta kielestä.

Tänä vuonna olemme uudistaneet pääsivustomme eli suomen- ja ruotsinkieliset kotisivumme kotus.fi ja sprakinstitutet.fi. Samanaikaisesti olemme päivittäneet viestintäsuunnitelmaamme, jotta pystymme vastaamaan entistä paremmin nykypäivän ja tulevaisuudenkin haasteisiin.

Tuhansia tyytyväisiä asiakkaita päivittäin

Verkkopalveluitamme käyttävät päivittäin tuhannet ihmiset. Vuositasolla verkkosivustoillamme vieraillaan miljoonia kertoja.

Olemme olleet koko kansan kielivirasto vuodesta 1976 alkaen, pian viisikymmentä vuotta. Asiakaskuntamme on erittäin laaja kielen ammattilaisista kielen harrastajiin ja kielestä kiinnostuneisiin kansalaisiin. Esimerkiksi toimittajat, kääntäjät, opettajat ja kielialalla toimivat yrittäjät toteavat usein, että eivät tulisi toimeen ilman Kotuksen palveluja. Tekemämme työ helpottaa ja tehostaa monien kielenkäyttäjien työtä ja tuottaa siten sekä ajan että muiden resurssien säästöä – hyödyn lisäksi iloa!

Tehtävänkuvamme ja toimintaympäristömme ovat laajoja. Kotus tarjoaa kieli- ja nimineuvontaa, kouluttaa, mahdollistaa kielilautakuntien toiminnan ja huolehtii kielten asemasta yhteiskunnassa. Verkossa Kotuksella on suomen- ja ruotsinkielisten kotisivujen lisäksi useita muitakin suosittuja palveluja, kuten kieliaineistoja, sanakirjoja ja Kielitoimiston ohjepankki sekä verkkolehdet Kielikello ja Språkbruk.

Yksi tärkeä toimintamme lähtökohta on olla läsnä siellä, missä kielenkäyttäjätkin ovat. Vuosien saatossa olemme pyrkineet lisäämään läsnäoloamme myös sosiaalisessa mediassa. Erityisesti hyvää palautetta on tullut siitä, että viestimme ovat sisällöiltään täyttä asiaa ja samalla viestimme kiinnostavasti, huumoriakaan unohtamatta. Olemme pyrkineet viestimään eri kanavilla ja vaihtelevissa tilanteissa kanavan ja tilanteen edellyttämällä tavalla.

Meille kotuslaisille on tärkeää, että palveluitamme käytetään laajasti ja palveluiden käyttäjät ovat tyytyväisiä. Kyselyt osoittavat, että Kotus on hyvin monille suomalaisille tavalla tai toisella tuttu ja mielikuva Kotuksesta on erittäin myönteinen. Esimerkiksi vuonna 2021 toteutetun mielikuvakyselyn mukaan Kotusta pidetään tärkeänä, luotettavana ja uskottavana. Toki pyrimme jatkuvasti parantamaan tunnettuuttamme ja saamaan lisää käyttäjiä kaikille tarkoitettujen maksuttomien palveluidemme äärelle.

Laaja verkkopalveluiden yhtenäistämishanke maaliin

Palvelut eivät kuitenkaan koskaan ole täydellisiä. Siksi käynnistimmekin laajan verkkopalveluiden yhtenäistämishankkeen esiselvityksellä vuonna 2021. Esiselvityksen pohjalta määrittelimme Kotuksen verkkopalveluiden päätavoitteeksi sen, että verkkosisällöt näyttäytyvät asiakkaille selkeinä, yhtenäisinä, kattavina ja luotettavina.

Yksi uudistuksista on se, että olemme alkaneet julkaista useita verkkopalveluita samassa julkaisujärjestelmässä, WordPressissä. Yhteistyökumppaniksi valittiin kilpailutuksen jälkeen Poutapilvi web design oy.

Ensimmäisenä uudessa julkaisujärjestelmässä julkaistiin ruotsinkielinen verkkolehti Språkbruk marraskuussa 2023. Joulukuussa 2023 uudessa järjestelmässä julkaistiin Kielitoimiston ohjepankki ja siihen sisältyvät Hyvän nimistön opas, Namnplaneringsguiden ja Hyvän virkakielen ohjeet. Suomenkielistä verkkolehteä Kielikelloa alettiin julkaista uudessa julkaisujärjestelmässä ja jatkuvasti päivitettävänä tämän vuoden maaliskuussa.

Kotuksen suomen- ja ruotsinkielisiä pääsivustoja kotus.fi ja sprakinstitutet.fi on työstetty julkaisua varten koko kuluvan vuoden ajan. Pääsivustojen uudistaminen ja kolmivuotinen hanke kaiken kaikkiaan on ollut valtava urakka jo siitä yksinkertaisesta syystä, että materiaalia on erittäin paljon.

Pääsivustoilta on pääsy kaikkiin Kotuksen palveluihin, ja olemme koko uudistushankkeen ajan pyrkineet järjestämään tuottamaamme informaatiota niin, että palvelujemme käyttäjät löytävät etsimänsä asiat vaivattomasti. Ohjenuoranamme on ollut myös palvelujen saavutettavuus.

Verkkopalvelut eivät kuitenkaan koskaan tule ”valmiiksi”, ja myös pääsivustojemme viilaaminen jatkuu vielä loppuvuodesta ja tulevana vuonna. Osa materiaalista on siirretty uuteen julkaisujärjestelmään koneellisesti, ja näiden sisältöjen tarkistamisessa riittää edelleen työtä. Toki tuotamme jatkuvasti myös uusia kiinnostavia kielisisältöjä. Otamme mielellämme vastaan palautetta sekä korjaus-, parannus- ja sisältötoiveita. Kiitos jo etukäteen! (Linkki Palautelomakkeeseen on sivun alaosassa.)

Uusi viestintästrategia tukemaan palvelukokonaisuutta

Verkkopalveluiden uudistamisen rinnalla on ollut luontevaa pohtia Kotuksen viestinnän strategisia linjauksia. Tämän vuoden aikana uusittu viestintäsuunnitelma pohjaa Kotuksen vuosille 2021–2026 laadittuun strategiaan. Sen mukaan toimintamme painopisteet ovat kielen merkityksellisyys, yhteiskunnallinen vaikuttavuus ja luottamukseen perustuva toimintakulttuuri.

Kielen merkityksellisyys tarkoittaa viestinnän näkökulmasta sitä, että tarjoamme kielenkäyttäjille asiantuntevaa tietoa kielestä, opastamme kielenkäytössä ja pyrimme vuoropuheluun kieliyhteisön kanssa. Kieli on avainasemassa, kun ylläpidetään ja vahvistetaan toimivaa demokratiaa.

Yhteiskunnallisen vaikuttavuuden näkökulmasta tavoitteenamme on kielen asiantuntemukseen perustuva, tärkeitä teemoja esiin nostava ja ihmisten kielitietoisuutta lisäävä viestintä. Edistämällä monipuolisen viestinnän keinoin kotimaisten kielten käyttöä sekä kaikille ymmärrettävää julkista kielenkäyttöä vahvistamme kansalaisten osallisuutta ja tasa-arvoa. Siten pystymme vaikuttamaan myös yhteiskunnan kieliasenteisiin.

Luottamukseen perustuva toimintakulttuuri tarkoittaa viestinnän näkökulmasta puolestaan sitä, että viestimme avoimesti ja arvostavasti palvelujemme käyttäjien ja yhteistyökumppaneidemme kanssa. Arvioimme jatkuvasti viestintäämme ja kehitämme toimintaamme palautetta kuunnellen. Valtionhallinnon viestintäsuosituksen mukaan viestintä on osa kaikkien valtionhallinnon työntekijöiden työtä, ja Kotuksen kaltaisessa pienessä asiantuntijavirastossa henkilökunnan aktiivisuus julkisessa viestimisessä on erityisen olennaista.

Kielivirastolla tärkeä tehtävä yhteiskunnassa

Kotuksella on erityinen tehtävä maan ainoana kielen asiantuntijavirastona. Me Kotuksessa haluamme tehdä työmme mahdollisimman hyvin ja siten lunastaa ne odotukset, joita Kotukseen nyt ja tulevaisuudessa kohdistuu. Olemme joutuneet viime aikoina supistamaan muun muassa neuvontapalveluitamme ja toivomme, että verkkopalveluidemme käyttäjät löytävät etsimänsä tiedon sivuiltamme entistä helpommin ja nopeammin.

Vaikka palveluiden tarjontaa ja kehittämistä rajaa pidempään laskusuunnassa ollut resurssitilanteemme, teemme parhaamme. Muuttuvissa tilanteissa myös toimintatapoja on muutettava.

Olemme todella kiitollisia siitä, että opetus- ja kulttuuriministeriö osoitti meille erillisrahoituksen tätä verkkopalveluiden yhtenäistämishanketta varten kuluneille kolmelle vuodelle. Ilman erillisrahoitusta hankkeen läpivienti ei olisi ollut mahdollista. Olen varma siitä, että panostus on ollut kannattava sekä palveluiden paranemisen kannalta että resurssien kohdentamisen kannalta.

Me kotuslaiset toivomme, että verkkopalveluiden uudistumisen myötä laajat kielipalvelumme ovat entistä helpommin löydettävissä ja entistä käytettävämpiä. Lisäksi toivomme, että myös palvelujemme uudet käyttäjät löytävät monipuoliset kielisisältömme. Siten työmme kielen ja kielenkäyttäjien hyväksi ei ole mennyt eikä mene hukkaan.

Jaa