Viestintäsuunnitelma
Kotimaisten kielten keskuksen viestintäsuunnitelma päivitettiin vuonna 2024.
Kotimaisten kielten keskuksen viestintäsuunnitelma päivitettiin vuonna 2024.
Kotimaisten kielten keskuksen viestintäsuunnitelmaa on päivitetty vuonna 2024. Suunnitelman lähtökohtia ovat Kotuksen lakisääteiset tehtävät ja strategia sekä valtionhallinnon viestintäsuositus. Tällä sivulla esitellään viestintäsuunnitelman keskeisiä linjauksia.
Kotuksen toiminnan strategiset painopisteet ovat kielen merkityksellisyys, yhteiskunnallinen vaikuttavuus ja luottamukseen perustuva toimintakulttuuri. Nämä Kotuksen strategiaan kirjatut painopisteet ovat myös viestintämme lähtökohtia.
Strategisten painopisteiden huomioiminen viestinnässä edellyttää jatkuvaa toimintaympäristön ja sen muutosten tarkkailua sekä muutoksiin reagoimista ja myös niiden ennakoimista. Kotuksen strategiassa mainitaan useita viestintään vaikuttavia muutostekijöitä, kuten globalisaatio ja kansainvälistyminen, yhteiskunnan tekstivaltaistuminen ja kielen mediavälitteisyys sekä digitalisaatio ja tekoälyn kehitys.
Myös valtionhallinnon viestintäsuosituksessa kuvataan viestinnän toimintaympäristön murrosta ja sitä, miten nopea muutos edellyttää viestinnältä kykyä uudistua. Ennen kaikkea se suosituksen mukaan edellyttää yhä tavoitteellisempaa johtamista, pitkäjänteisempää suunnittelua sekä entistä parempia työkaluja viestinnän mittaamiseen ja arviointiin. Viestintä onnistuu suosituksen mukaan parhaiten, kun se kytketään osaksi strategista johtamista, jolloin koko organisaation sanat ja teot ovat tasapainossa. Kotuksessa pyritään noudattamaan näitä suosituksessa esitettyjä kirjauksia.
Olennainen viestinnän suunnittelemiseen vaikuttava seikka on resurssit eli se, miten suosituksia ja linjauksia voidaan käytännössä toteuttaa ja tavoitteisiin päästä. Koska viestinnän merkitys korostuu monenlaisten murrosten aikakaudella, Kotuksessa on turvattava tämän suunnitelman mukaiset viestinnän edellytykset niin, että kaikki kotuslaiset voivat viestiä suunnitelmallisesti, sujuvassa yhteistyössä ja luottamuksen ilmapiirissä.
Kotuksen toiminnan tavoitteena on lain mukaan edistää kielen asiantuntijana keskuksen toimialaan kuuluvien kielten käyttöä yhteiskunnassa. Tässä viestintäsuunnitelmassa, kuten Kotuksen strategiassakin, huomioidaan virastolle laissa määritellyt tehtävät:
Kotus toteuttaa valtionhallinnon viestintäsuosituksen ajatusta, jonka mukaan valtionhallinnon viestinnän tehtävä on tukea demokratiaa. Viestinnän avulla kaikki väestöryhmät pidetään yhteiskunnassa mukana ja kaikilla on mahdollisuus saada äänensä kuuluviin demokraattisin keinoin. Valtionhallinnon viestintäsuosituksen mukaisesti myös Kotuksen viestintää ohjaavat nämä arvot: avoimuus, luotettavuus, tasapuolisuus, ymmärrettävyys, vuorovaikutteisuus ja palveluhenkisyys.
Viestinnän avulla kaikki väestöryhmät pidetään yhteiskunnassa mukana ja kaikilla on mahdollisuus saada äänensä kuuluviin demokraattisin keinoin.
Toiminta-ajatuksensa mukaisesti Kotuksen tavoitteena on tuottaa ja jakaa tietoa kotimaisista kielistä sekä niiden merkityksestä kulttuurissa ja yhteiskunnassa. Toiminnallaan Kotus lisää kielellistä tietoisuutta ja luo edellytyksiä kielelliselle tasa-arvolle Suomessa. Kotus tuottaa palveluja ja julkaisuja, jotka edistävät suomen ja ruotsin kielen käyttöä ja kehittymistä ja julkisten palvelujen kielellistä saavutettavuutta sekä auttavat kansalaisia ja yhteiskuntaa ylläpitämään yhteyden Suomen kielelliseen kulttuuriperintöön.
Kotus tuo perinteisenä, luotettavana ja arvostettuna asiantuntijaorganisaationa kaikessa viestinnässään esiin laista, strategiasta, toiminta-ajatuksesta ja muista toimintaansa ohjaavista teksteistä johdettua ajatusta: Pidämme huolta kielestä.
Pidämme huolta kielestä.
Kielestä huolehtiminen tarkoittaa käytännössä seuraavaa:
Kaikessa tässä viestintä on avainasemassa.
Kuten valtionhallinnon viestintäsuositus edellyttää, Kotuskin tekee toimintaansa ja palvelujaan tutuiksi ja houkutteleviksi viestimällä. Suosituksessa edellytetään, että viranomaiset viestivät mahdollisimman laajasti suurelle yleisölle. Huomiota kiinnitetään myös siihen, että informaatioympäristön muutoksen takia väestö jakautuu yhä eriytyneempiin kohderyhmiin. Siksi viranomaisen on viestittävä monikanavaisesti ja tunnettava kohderyhmänsä ja niiden piirteet.
Valtionhallinnon viestinnän pitää perustua faktoihin. Arvostettuna kielen asiantuntijaorganisaationa Kotus nojaa viestinnässään tutkimukseen perustuvaan, monipuoliseen tietoon kielestä.
Arvostettuna kielen asiantuntijaorganisaationa Kotus nojaa viestinnässään tutkimukseen perustuvaan, monipuoliseen tietoon kielestä.
Kotus toteuttaa resurssiensa mahdollistamissa rajoissa sitä suosituksen ajatusta, että valtionhallinnon on tärkeää olla läsnä niissä viestintäkanavissa, joita ihmiset käyttävät. Viestinnässä luodaan kielenkäyttäjille selkeitä ja helposti saavutettavia polkuja heille tärkeän tiedon, ohjeiden ja keskustelujen äärelle. Tiedon löydettävyys, käytettävyys ja saavutettavuus otetaan huomioon kaikessa viestinnässä. Kotuksen verkkopalvelut ja toiminta kaiken kaikkiaan pyritään rakentamaan niin, että kielenkäyttäjä löytää itse mahdollisimman vaivattomasti haluamansa tiedot – esimerkiksi vastauksia itseään askarruttaviin kielikysymyksiin.
Kotuksen viestinnässä pyritään toteuttamaan rinnakkais- ja monikielisyyden käytänteitä.
Viestinnän, palveluiden ja muiden toimintojen rajat ovat Kotuksen kaltaisessa organisaatiossa häilyviä. Suuri osa Kotuksen toiminnasta on laajassa mielessä sekä palvelemista että viestimistä.
Kotuksen viestinnässä eri verkkosivustoilla ja -palveluilla on keskeinen rooli. Pääsivustot, ohjekokonaisuus, verkkolehdet Kielikello ja Språkbruk, verkkosanakirjat sekä muut julkaisut ja aineistot palvelevat suurta yleisöä, joka on Kotuksen viestinnän kohderyhmistä suurin ja heterogeenisin. Samalla ne palvelevat monia rajatumpia kohderyhmiä, kuten kääntäjiä ja muita kielen asiantuntijoita, mediaa, julkishallintoa ja oppilaitoksia.
Kotus viestii myös mediatiedottein ja uutiskirjein. Niiden avulla tavoitetaan esimerkiksi sellaisia toimijoita, jotka vievät Kotuksen viestejä eteenpäin omille yleisöilleen.
Sosiaalisen median merkitys on Kotuksen viestinnässä jatkuvasti kasvanut. Somekanavissa voidaan tavoittaa kohtuullisin panostuksin monipuolisesti uusiakin kohderyhmiä, tehdä Kotuksen työtä tunnetuksi ja ohjata kielenkäyttäjiä viraston muiden viestintäkanavien ja palvelujen piiriin. Sosiaalisessa mediassa tavoitetaan tehokkaasti myös journalistisia ja muita medioita, jotka mielellään levittävät tietoa Kotuksesta ja sen palveluista.
Tärkeitä viestinnän kanavia ovat myös eri ryhmille annettu kieli- ja nimineuvonta, haastattelut ja artikkelit mediassa, esitelmät, koulutukset, verkkokurssit, lausunnot sekä erilaiset sidosryhmien verkostot (mm. virkakieleen ja vähemmistökieliin liittyvät, myös Kotuksen neuvottelukunta). Lisäksi kotuslaiset ovat mukana tiedeyhteisön toiminnassa. Erilaisissa verkostoissa ja työryhmissä Kotuksen asiantuntijat voivat nostaa esiin kielen näkökulmaa ja merkitystä sekä viestiä vaikuttavasti virastolle tärkeistä teemoista. Samalla Kotus saa toimintansa kannalta tärkeää tietoa ajankohtaisista kieliasioista.
Kotuksella on viraston yhteiset suomen- ja ruotsinkieliset tilit Facebookissa, X:ssä ja Instagramissa. Youtube-kanavalla julkaistaan videoita kummallakin kansalliskielellä. Eri toiminnoilla on myös omia somekanaviaan. Lisäksi Kotus on julkaissut suomen- ja ruotsinkielistä podcastia. Sosiaalisen median ja sen kanavien kehittymistä seurataan, ja mahdollisuuksien mukaan voidaan tarttua uusiin kanaviin tai luopua jo käytössä olevista.
Somekanavat ovat kaupallisten toimijoiden hallussa. Sen vuoksi niillä on oma luonteensa ja toimintalogiikkansa, eikä Kotus voi sosiaalisessa mediassa kontrolloida itseensä liittyviä sisältöjä samalla tavalla kuin viraston omassa hallinnassa olevilla kanavilla, esimerkiksi pääsivustoilla ja verkkolehdissä. Kotus tiedostaa tästä sosiaalisen median erityislaadusta nousevat haasteet ja riskit. Sometoiminnassa kiinnitetäänkin erityistä huomiota tietoturvaan, tietosuojaan ja vastuullisuuteen, kuten valtion viestintäsuosituksessakin edellytetään. Onnistunut someviestintä vaatii kunkin kanavan ominaispiirteiden ja toimintatapojen tuntemusta.
Kotus toimii sosiaalisessa mediassa aktiivisesti, aloitteellisesti ja vastuullisesti.
Kotus toimii sosiaalisessa mediassa aktiivisesti, aloitteellisesti ja vastuullisesti. Kieliasiat herättävät usein suurta mielenkiintoa, ja sosiaalisessa mediassa toimiminen on Kotuksen kaltaiselle pienelle asiantuntijaorganisaatiolle mainio mahdollisuus palvella kielenkäyttäjiä. Tavoitteena on tarjota tietoa kielestä sekä viraston toiminnasta, julkaisuista ja palveluista. Aktiivisuus sosiaalisessa mediassa lisää Kotuksessa tehtävän työn tunnettuutta, tavoittavuutta ja siten myös vaikuttavuutta.
Kotuksen sometoiminta luo mahdollisuuksia yleisen kielitiedon ja kielitietoisuuden lisääntymiseen sekä rakentavaan vuorovaikutukseen eri toimijoiden kesken. Tarkoituksena on myös vahvistaa kuvaa Kotuksesta luotettavana kielen asiantuntijana. Sosiaalisessa mediassa, kuten muussakin viraston viestinnässä, pyritään selkeyteen, asiallisuuteen ja ymmärrettävyyteen. Äänensävy ja viestinnän tyyli riippuvat niin kanavasta kuin aiheesta, mutta kieli on aina tilanteeseen sopivaa, selkeää ja ymmärrettävää. Myös sisällön saavutettavuudesta huolehditaan.
Sosiaalinen media täydentää Kotuksen omia tiedotuskanavia arvokkaalla tavalla, koska sen avulla voidaan
Sosiaalisen median välityksellä voidaan myös tiedottaa akuuteista asioista (esim. palvelujen toimintahäiriöistä) nopeasti ja laajasti.
Lähtökohtaisesti sosiaalisessa mediassa viestitään kaikista uusista sisällöistä ja myös vanhempia ja pysyvämpiä sisältöjä nostetaan esille tarkoituksenmukaisesti aika ajoin. Muidenkin toimijoiden sisältöjä voidaan jakaa Kotuksen somekanavissa harkitusti ja linjakkaasti, erityisesti yhteistyökumppaneiden ja muiden sidosryhmien Kotuksen kannalta kiinnostavia viestejä.
Kotuksen toiminta sosiaalisessa mediassa on resurssisyistä lähtökohtaisesti tiedottavaa ja yksisuuntaista. Erityisesti tilit X:ssä ja Facebookissa ovat perusluonteeltaan tiedottavia, ajankohtaisista sisällöistä kertovia, kun taas Instagramissa viestinnän lähtökohta on kanavan luonteen vuoksi kevyempi ja keskustelevampi. Mahdollisuuksien mukaan pyritään kuitenkin lisäämään vuorovaikutteisuutta ja ottamaan osaa keskusteluihin sekä moderoimaan tileillä käytävää keskustelua.
Kotus kannustaa työntekijöitään sosiaalisen median käyttöön osana työtä. Sen lisäksi, että somekanavia voi seurata työssään perinteisen median tapaan, on kotuslaisten mahdollista osallistua sometoimintaan organisaatiotilien käyttäjänä ja/tai työntekijälähettiläänä henkilökohtaisen tilin kautta. Työntekijän sometoimintaa rajoittavat tavanomaiset lojaliteettivelvoitteet. Sosiaalisen median käyttöä suositellaan myös viraston henkilöstösuunnitelmassa.
Kotuksen sometoimintaan ei liitetä epärealistisia palvelulupauksia. Rajallisten resurssien takia eri alustoilla ei päivystetä jatkuvasti.
Työyhteisöviestinnän eli organisaation sisäisen viestinnän tarkoituksena on tiedottaa, tehdä asioita ymmärrettäväksi, taustoittaa päätöksiä, herättää keskustelua, tukea työn tekemistä ja rakentaa yhteisöllisyyttä. Työyhteisöviestintä voi olla yhdensuuntaista tiedoksiantoa mutta myös vuorovaikutteista keskustelua.
Yhtäältä viestinnällä välitetään ajankohtaista tietoa, taustoitetaan päätöksiä ja jaetaan kaikille yhteisesti noudatettavia ohjeita. Organisaation asioista viestitään kattavasti, jotta kaikki pysyvät ajan tasalla viraston keskeisestä toiminnasta. Toisinaan on tarpeen viestiä väliaikatietona myös se, että enempää viestittävää ei vielä ole ja että tilannetta seurataan.
Työyhteisöviestintä on vuorovaikutteista ja mahdollistaa vuoropuhelun.
Toisaalta viestinnän avulla luodaan ja vahvistetaan yhteisöllisyyttä ja lisätään yhteenkuuluvuuden tunnetta. Tavoitteena on, että jokainen kokisi kuuluvansa työyhteisöön. Sisäisen viestinnän avulla herätetään kiinnostusta ja edistetään näin myös motivaatiota ja työhön sitoutumista. Työyhteisöviestintä on vuorovaikutteista ja mahdollistaa vuoropuhelun. Näin kaikki pääsevät vaikuttamaan organisaation asioihin.
Viestintää käytetään aktiivisena johtamisen välineenä Kotuksen strategian mukaisesti. Tämä osaltaan mahdollistaa luottamukseen perustuvan toimintakulttuurin.
Työyhteisöviestintä on mahdollisimman avointa ja kattavaa sekä realistista ja objektiivista. Sisäisesti viestitään niin onnistumisista kuin epäkohdista ja haasteistakin. Viestintä on oikea-aikaista ja oikealle kohderyhmälle tarkoituksenmukaisissa kanavissa suunnattua. Sen on oltava tarvittaessa myös ennakoivaa.
Kotuksen henkilökunta on henkilöstösuunnitelmassa sitoutunut seuraaviin tiedonkulun ja vuorovaikutuksen onnistumista tukeviin toimintaperiaatteisiin:
Työyhteisöviestinnässä käytetään asiallista, selkeää ja ymmärrettävää kieltä. Kaikissa vuorovaikutustilanteissa viestitään ja keskustellaan rakentavasti.
Organisaation sisällä viestitään pääsääntöisesti suomeksi tai ruotsiksi. Kotuksessa kannustetaan aktiiviseen suomen ja ruotsin rinnakkaiseen käyttöön niin, että jokainen voi käyttää vuorovaikutustilanteissa itselleen vahvempaa tai haluamaansa kieltä. Esimerkiksi kokouksia ja palavereita voidaan näin järjestää rinnakkaiskielisesti ilman tulkkausta tai kääntämistä.
Viestinnän toimintaympäristö on murroksessa, kuten valtionhallinnon viestintäsuosituksessa todetaan. Myös viranomaisten viestinnän on pystyttävä uudistumaan ja pysyttävä ajan tasalla. Jotta tähän päästäisiin, yksi olennainen tehtävä on viestinnän mittaaminen ja arvioiminen, kuten suosituksessa määritellään. Viestinnän mittaaminen ja arvioiminen on systematisoitava, jotta viestintää voidaan suunnitella pitkäjänteisesti ja jotta viestintä hyödyttää parhaalla mahdollisella tavalla Kotuksen strategisten tavoitteiden edistämistä sekä organisaation johtamista ja kotuslaisten työhyvinvointia.
Kotus pyrkii vaikuttamaan erityisesti niissä kanavissa, joissa se tavoittaa kielenkäyttäjiä mahdollisimman laajasti ja kohderyhmiä mahdollisimman tehokkaasti.
Viestinnän asiantuntijoiden keskuudessa viestinnän mittaamisen ja arvioinnin arvo on tunnistettu ja tunnustettu jo pitkään. Kotuksessa yleinen periaate on, että Kotus seuraa kanaviensa ja palveluidensa käyttöä ja viestiensä vaikuttavuutta kävijäanalytiikan ja mediaseurannan avulla. Viestintää kehitetään näistä saatuja tietoja hyödyntäen. Kotus pyrkii vaikuttamaan erityisesti niissä kanavissa, joissa se tavoittaa kielenkäyttäjiä mahdollisimman laajasti ja kohderyhmiä mahdollisimman tehokkaasti.
Viestinnän mittaamisesta ja tulosten hyödyntämisestä laaditaan erillinen suunnitelma. Suunnitelmassa otetaan selkeästi kantaa erilaisiin viestinnän tavoitteisiin (myös alustakohtaisiin) ja käyttäjille annettaviin palvelulupauksiin sekä niihin perustuvan viestinnän mittaamisen tapoihin. Mittaamiseen perustuvassa analyysissa esitetään tulkintoja siitä, onko viestintä tavoitteisiin nähden onnistunutta ja vaikuttavaa.
Analysointisuunnitelmassa huomioidaan eri lähteistä saatava tieto sekä määrällisen ja laadullisen analyysin mahdollisuudet ja rajoitukset. Määrällistä tietoa on saatavissa eri lähteistä. Sen tuottaminen ja jakaminen pitää mahdollisuuksien mukaan automatisoida.
Kotus on kielen asiantuntijalaitos, ja sen työntekijöillä on laajasti viestinnän osaamista. Kotuksessa työskentelee viestinnän näkökulmasta monenlaisia ihmisiä: 1. viestintätehtäviin palkattuja viestinnän asiantuntijoita, 2. muita asiantuntijoita, joilla on erikseen määriteltyjä viestintätehtäviä, sekä 3. muita asiantuntijoita, jotka viestivät oman asiantuntemuksensa alasta tarvittaessa tai satunnaisesti. Erilaisten työtehtäviensä kautta lähtökohtaisesti kaikki kotuslaiset viestivät virastoon, sen toimintaan ja omaan erityisalaansa liittyvistä asioista eri yhteyksissä.
Viestintätehtäviä ja -rooleja on paljon. Jokaisen kotuslaisen kehityskeskustelussa tarkistetaan, mitkä tehtävät ja roolit työntekijälle sopivat parhaiten. Olennaista on varata yksittäisten asiantuntijoiden tehtävänkuvauksissa aikaa viestinnälle.
Kotuksen asiantuntijoita kannustetaan ja koulutetaan viestimään ulospäin rohkeasti.
Kotuksen asiantuntijoita kannustetaan ja koulutetaan viestimään ulospäin rohkeasti, käyttämään monipuolisesti erilaisia viestintäkanavia ja tutustumaan ennakkoluulottomasti uusiin kanaviin. Omaa työtä on hyödyllistä tarkastella myös siitä näkökulmasta, mikä voisi kiinnostaa esimerkiksi Kotuksen palveluiden käyttäjiä ja mistä voisi löytää viestinnällisiä mahdollisuuksia. Kunkin sisältökokonaisuuden tai aihealueen asiantuntijat huolehtivat viestintätiimin avustuksella siitä, että toiminnosta julkaistaan ajankohtaissisältöjä tai muita nostoja. Julkaisukanavat ja -tiheys suunnitellaan toimintokohtaisesti.
Johto huolehtii siitä, että viestinnän resurssit ovat riittävät tämän viestintäsuunnitelman toteuttamiseen. Kullekin tiimille tai toiminnolle määritellään viestintäresurssit, ja ne kohdistetaan siten, että viestintä on mahdollisimman vaikuttavaa. Rajallisten resurssien vuoksi joudutaan tekemään valintoja erilaisten kanavien, sisältöjen ja toimintatapojen sekä kohderyhmien välillä.
Toimiva ulkoinen viestintä on oikea-aikaista, monipuolista, aktiivista, reaktiivista ja proaktiivista eli ennakoivaa. Tämä edellyttää viestintätehtävien ja muiden töiden joustavaa yhdistämistä sekä viestinnän priorisoimista tilanteittain, sillä kaikkia tarpeita ei voi ennakoida.
Kotuslaisille tarjotaan säännöllisesti tehtäviensä hoitamisen kannalta oleellista viestintäkoulutusta. Koulutusta voidaan järjestää viraston sisällä tai sitä voidaan tilata. Koulutusta tarjotaan niin julkaisualustojen ja työkalujen käyttöön kuin viestinnän sisältöjen suunnitteluun ja toteuttamiseen (esimerkiksi toimintaan sosiaalisessa mediassa).
Kotus viestii strategiansa mukaisesti ja suunnitelmallisesti. Viestintää suunnitellaan vuositasolla ja lyhyemmillä aikaväleillä. Viestintäkoordinaattori huolehtii suunnitelmien laatimisesta yhdessä viestintätiimin, keskeisten julkaisujen päätoimittajien tai vastaavien toimittajien, muiden toimittajien ja johtajan kanssa.
Viestinnän prosessit ovat yhdenmukaisia ja tehokkaita. Viestittävä asia löytää selkeiden prosessikuvausten ansiosta sopivan ja vaikuttavan kanavan.