Kieli kioskilla
Kirjassa tarkastellaan kioskiasioinnin rutiineja.
Kirjassa tarkastellaan kioskiasioinnin rutiineja.
Hanna Lappalainen ja Liisa Raevaara (toim.) 2009: Kieli kioskilla. Tutkimuksia kioskiasioinnin rutiineista. Tietolipas 219. Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen julkaisuja 152. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. ISBN 978-952-222054-7, ISSN 0562-6129, ISSN 0355-5437
Kirjassa tarkastellaan kioskiasioinnin rutiineja:
Kirjoittajat selvittävät myös sitä, mistä aiheista kioskilla lasketaan leikkiä ja millaisia toimia selitellään.
Aineisto on kerätty videoimalla R-kioskiasiointeja Helsingistä, Pohjois-Karjalasta, Sydän-Hämeestä ja Peräpohjasta. Kirjasta paljastuu, ettei moi ole suinkaan yleissuomalainen tervehdys ja että terve on miehinen sana: myyjät käyttävät sitä useammin tervehtiessään miehiä kuin naisia, ja miesasiakkaat suosivat sitä itsekin.
Lottoaminen on yleinen leikinlaskun aihe, ja kioskilla rupatellaan muutenkin. Mutta moni kioskin toimi, jopa koko ostotapahtuma, hoituu puhumattakin - ilman, että siitä syntyisi epäkohteliasta vaikutelmaa.
Kirja tarjoaa kuvauksen yhdenlaisesta asiointitilanteesta, mutta monet siinä tarkasteltavat kielenkäytön ilmiöt ovat yleisiä myös muissa vuorovaikutustilanteissa. Teos palvelee kielestä ja vuorovaikutuksesta kiinnostuneita tutkijoita ja opiskelijoita. Asiakaspalvelun ammattilaisille se antaa välineitä ymmärtää asiointilanteen rakentumista ja asiakkaan kohtaamista. Kaikki kioskilla asioivat löytävät siitä katkelmia suomalaisesta arjesta ja kulttuurista.