Siirry sisältöön

Marja-Leena Sorjonen ja Liisa Raevaara (toim.) 2006: Arjen asiointia. Keskusteluja Kelan tiskin äärellä.  Tietolipas 210, Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen julkaisuja 141. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.318 sivua. ISBN 951-746-826-1, ISSN 0562-6129.

Kelassa asiointi on keskeisiä institutionaalisia keskustelutilanteita, joista artikkelikokoelma tarjoaa kokonaiskuvan. Välineitä työnsä kehittämiseen kirjasta saavat sekä asiointityön tekijät että asiointitilanteita tarkastelevat tutkijat.

Arjen asiointia -kirja. Kansi: Laura Savioja.

Sisällys

  • Marja-Leena Sorjonen ja Liisa Raevaara: Asiointitilanteiden tutkimisesta. Tarkasteltavana Kelan asiointien vuorovaikutus
  • Kaino Laaksonen: Mitä mieltä asiakkaat ovat Kelan lomakkeista?
  • Marja-Leena Sorjonen ja Liisa Raevaara: Kuinka päästä alkuun? Asiointikeskustelun aloittamistavoista
  • Liisa Raevaara: Kysymykset virkailijan työkaluna
  • Liisa Raevaara: Kohteliaisuuttako vain? s-partikkeli virkailijoiden hakukysymyksissä
  • Mirka Mäntylä: Asiakas vastaajana. Myönteiset vastaukset kysymyksiin
  • Vilma Martikainen: Asiakas vastaajana. Kielteiset vastaukset kysymyksiin
  • Marja-Leena Sorjonen: Tunteet pinnassa. Affektista puhetta Kelan asioinneissa
  • Marja-Leena Sorjonen: Ymmärrystä ja empatiaa. Ammattilainen asiakkaan tuntemusten vastaanottajana
  • Hanna Lappalainen: Mie vai mää? Virkailijoiden kielelliset valinnat itseen ja vastaanottajaan viitattaessa
  • Salla Kurhila: Maahanmuuttajataustaiset asiakkaat Kelan toimistossa

Jaa