Se, että valtaosa ihmisistä on oikeakätisiä, johtuu paljolti siitä, että oikean käden liikkeitä säätelevä aivojen lohko on useimmilla hallitsevampi kuin vasemman käden vastaava lohko. Oikeakätisyys ei kuitenkaan selity pelkästään tästä. Oikeaan on kautta aikojen suhtauduttu myönteisemmin kuin vasempaan. Monissa kielissä – myös suomessa – oikea tarkoittaakin paitsi vasemman vastakohtaa myös väärän vastakohtaa.
Raamatun mukaan viimeisellä tuomiolla taivaan iloon pääsevät ovat Kristuksen oikealla puolella ja kadotukseen tuomitut vasemmalla. Useimmissa maissa noudatetaan oikeanpuoleista liikennettä, ja sen pääsääntöihin kuuluu, että samanarvoisten teiden risteyksessä oikealta tulevalla on etuajo-oikeus.
Vanha kansa yritti kaikin tavoin kasvattaa lapsiaan oikeakätisyyteen. Jos lapsi oikean ”kännin” eli käden sijasta yritti tarjota vasempaa, hänelle sanottiin: ”Anna lillikännii, älä kakkakännii anna!”, tai: ”Lyä korukärellä, ettei susta tu isona vasuria!” Jos taas lapsi syödessään piti lusikkaa ”väärässä” kädessä, käteen pantiin suuri kinnas, niin että lapsen oli pakko vaihtaa lusikka toiseen käteen.
Hyvä käsi, kaunis käsi, korea käsi, nätti käsi, paijakäsi.
Myös piilovaikuttamista harrastettiin. Vasen käsi oli huono käsi, julma käsi, paha käsi, ruma käsi, tuhma käsi, oikea taas hyvä käsi, kaunis käsi, korea käsi, nätti käsi, paijakäsi. Vasenkätinen joutui usein pilkan kohteeksi. Hän sai kuulla olevansa milloin kurittu, milloin metsänpuolimmaista käyttävä.
Vieläkin on tapana, että vihille mentäessä morsian on sulhasen vasemmalla puolella, mutta kun pari vihkitoimituksen jälkeen kääntyy poistuakseen, nuorikko onkin oikealla puolella, kunniapaikalla. Tätä auvoa kestää tai kesti kuitenkin vain hetken. Seuraavan kerran kirkkoon mennessään nuoren vaimon oli nöyrästi asetuttava istumaan pääkäytävän vasemmalle puolelle, akkainpuolelle.
Raamattu ei kerro, loiko Jumala Eevan Aatamin oikean- vai vasemmanpuoleisesta kylkiluusta.
Akkainpuoli oli siis naistenpuoli mutta samalla myös kirkon vasen puoli. Murteissa on muutamia muita sanoja, joissa akalla vielä selvemmin on vasempaan viittaava merkitystehtävä. Akankäteen väännetty vitsas tai akoittain sidottu luuta on vasenkätisesti tehty; vasenkätistä ihmistä taas on sanottu akankätiseksi.
Raamattu ei kerro, loiko Jumala Eevan Aatamin oikean- vai vasemmanpuoleisesta kylkiluusta. Jos vanha kansa saisi ratkaista, vasemmanpuoleisesta.
Kirjoitus on julkaistu Helsingin Sanomien Kieli-ikkunassa 21.7.1998.