Siirry sisältöön

Riitta Korhonen

Miten kuvata vaikuttavan tekstin vaikuttavuutta?

Joskus kun on lukenut oikein hyvän tekstin, jää miettimään, mikä siinä oikein säväytti. Miten voi kuvata sitä, mikä tekstissä synnytti tajunnan räjäyttävän vaikutuksen?

Voiko kohtelias olla liian kohtelias?

Miksi joskus tulkitsemme kohteliaaksi tarkoitetun ilmauksen epäaidoksi?

Hänelläkin on oikeus olla sinä ja minä

Monilla on tapana käyttää pronominia hän puheenaiheena olevasta ihmisestä, joka on läsnä puhetilanteessa.

Liika on liikaa – koulussakin

Kun on riittävän vanha, voi joskus ohittaa tekstejä, joita ei ymmärrä.

Soppaa ja kriisiä vaaliraha(sana)stossa

Vaalirahapaljastusten perusteella koko valtakunta on ollut täynnä salamyhkäisesti pursuavia vaalirahakirstuja.

Ilahduttavaa kielenkäyttöä!

Olisi aika helppoa listata piirteitä, jotka (toisten) kielenkäytössä ärsyttävät.

Miksi näitä pitää opetella?

On havaittu, että poikien vastaukset tietynlaisissa äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen tietotesteissä vastaavat heikommin testaajan odotuksia kuin tyttöjen vastaukset.

Rupattelua ranskiksilla

Terveisiä lomalta.

Tunnetta ja asiaa

Eilen kuulin junassa kahden iäkkäämmän herrasmiehen keskustelevan sanomalehtien kielenkäytöstä.

Tuskaa coolista kielestä?

Pienestäkin kylästä löytyy herkästi coffee shop, gym center tai retail park.