Kielineuvonnan kysymyslomake on auki vain parillisilla viikoilla maanantaista torstaihin. Tammi-helmikuussa palvelemme seuraavasti:
vk 2: 7.–9.1.
vk 4: 20.–23.1.
vk 6: 3.–6.2.
vk 8: 17.–20.2.
Puhelimitse neuvomme joka viikko tiistaista torstaihin klo 10–12. Puhelinneuvonnan aukioloa on jouduttu supistamaan tilapäisesti henkilökuntavajeen takia.
Kielineuvonnan kysymyslomakkeella voit esittää kysymyksiä esimerkiksi oikeinkirjoituksesta, kieliopista, sanojen käytöstä ja merkityksestä sekä lauseiden muotoilusta. Palvelu on tarkoitettu kielikysymyksiin, joihin ei löydy vastausta esimerkiksi seuraavista verkkopalveluistamme:
Huomaathan, että nimikysymyksille, virkakielikysymyksille ja ruotsin kieltä koskeville kysymyksille on erilliset neuvontapalvelut:
Miten kielineuvonnan kysymyslomake toimii?
Muotoile kysymyksesi alla olevalle lomakkeelle mahdollisimman täsmällisesti. Kerro Taustatiedot-kohdassa esimerkiksi, missä tekstiyhteydessä kysymäsi sana tai lause esiintyy ja minkätyyppinen teksti on (kuten tiedote, ohje tai uutinen). Anna tarvittaessa taustatietoa esimerkiksi tekstin kohderyhmästä. Saat vastauksen sähköpostiin.
Pyrimme vastaamaan kysymyksiin kymmenen työpäivän kuluessa.
Lomakeneuvonta on maksutonta. Jos aihe kuitenkin vaatii laajempaa selvittelyä, vastauksesta peritään maksu. Tällaisessa tapauksessa otamme yhteyttä ennen vastaamista. Kysyjän sähköpostiosoite on välttämätön, jotta kysymykseen voidaan vastata. Tarkistathan osoitteesi huolellisesti. Osoitteita ei arkistoida, mutta kysymykset taustatietoineen arkistoidaan. Kysymyksiä vastauksineen voidaan julkaista esimerkiksi Kielikellon Kysyttyä-palstalla ja hyödyntää myös tutkimuksessa.