Avasin työviestimet aamulla tavallista myöhemmin. Lukemattomien saapuneiden joukossa oli tavanomaisia viestejä työn sisällöistä, käytännöistä, aikatauluista ja työnjaosta. Lisäksi oli kauniita ja kannustavia sanoja, työryhmälle kohdistettuja ja henkilökohtaisia. Silmät kostuivat, kiitokset ja palaute lämmittivät. Ne olivat oikeita ja aitoja, vaikka ne olikin lähetetty yhteisen kehuhaasteen innoittamina.

Kotuksen kehukampanja

Kotus osallistui syksyllä 2019 valtakunnallisen Unelmien työpäivän viettoon työyhteisön sisäisellä kehuhaasteella. Kehut ja myönteinen huomio lämmittivät, ja työyhteisön toiveesta haaste sai jatkoa syksyllä 2020.

Kehuhaaste toimii näin: valtakunnallisena Unelmien työpäivänä kaikki kotuslaiset on haastettu kehumaan vähintään kolmea työtoveria. Kehut annetaan päivän aikana kehuttaville suoraan vapaasti valittavaa kanavaa pitkin, ja kehuja on siirtynyt esimerkiksi sähköpostitse, puhelimitse tai tsätitse. Teemapäivän henkeen kuuluu myös, ettei ole syytä harmistua, jos lähimmän työkaverin kehut eivät juuri haastepäivänä kolahda omaan postilaatikkoon. Haasteessa nimittäin kannustetaan kiittämään myös muita kuin jokapäiväistä työarkea jakavia lähimpiä työtovereita.

Syksyllä 2019 kehuja jaettiin kasvokkain ja niistä juteltiin kahvien ääressä. Etätyöpainotteisen poikkeussyksyn aikana kasvokkaisia kohtaamisia ei juuri ole, mutta ehkä kirjallisesti saadut ja annetut kehut onkin helpompi tallentaa pimenevän syksyn varalle arkea keventämään.

Perusteltu palaute menee perille

Kehuminen ja kiittäminen ovat muodissa. Työyhteisöpalavereissa ja työelämän kehittämisverkostoissa puhutaan perustellun palautteen tärkeydestä. Perinteisessä ja sosiaalisessa mediassa sekä yritysten viestinnässä on viime vuosina vilahdellut kehukampanjoita, -spurtteja ja -haasteita. Niihin kuuluu ventovieraiden kehumista, työtoverien tai asiakkaiden kehumista tai ihan kaiken mahdollisen kehumista kolmen päivän aikana. Näistä on saanut mallinsa myös Kotuksen kehuhaaste.

Olen lukenut, että myönteisen palautteen voima perustuu tutkimustietoon. Perusteltu ja käytännön toiminnasta saatu kiittävä palaute lisää motivaatiota toimia kehuja tuottaneella tavalla myöhemminkin. Kiinnostavampaa on kuitenkin kehujan näkökulma ja kehujen vaikutus niiden antajan hyvinvointiin. Toisen kehumisesta saa hyvän mielen myös itselleen. Kun ottaa asiakseen nähdä ja sanoittaa hyvää ympärillään, sitä alkaa myös huomata yhä enemmän. Kieli-ihmisenä uskon tämän. Sanat ja niiden sävy muokkaavat maailmaa, ainakin sitä, miten sen näemme ja koemme.

Kotus viestii asiallisen, selkeän ja ymmärrettävän kielen tärkeydestä. Nämä ovat hyviä periaatteita myös kehumiseen. ”Meni ihan mahtavasti” ja ”Olet super” eivät merkitse yhtä paljon, jos palautteen saaja ei ole varma siitä, mihin niillä viitataan. Myös kiitos-sanan voima laimenee arjen ylikäytössä, jos se ei saa tuekseen konkretiaa.

Minäkin vasta opettelen

Oikeasta asiasta kehuminen selkeästi perustellen on hirveän vaikeaa. Usein unohdan kertoa arvostuksestani ja kehua, mutta opettelen. Kun ajattelen kotuslaisia ja Kotuksen tehtäviä, mieleeni tulee enemmän kehuttavia kuin yhden kehuhaastepäivän aikana ehtisin kehua. Ne, jotka sitoutuneesti ja koko sydämestään työskentelevät kielen hyväksi, työtoverini Kotuksessa ja kaikki muut kielen puolustajat nyt ja ennen, kieltä ilolla ja mielikuvituksella käyttävät, sanoilla muita kannattelevat.

Nyt taas hiukan itkettää, ja konkretiakin katosi kehuista. Jatkan opettelua. Sitten pitäisi vielä osata vastaanottaa kehuja.

Valtakunnallista Unelmien työpäivää vietetään 2.10.2020.

Jaa