Kesälomareissuilla on mukava poiketa paikkakuntien paikallisiin myymälöihin. Tällä kertaa tutustuimme myös liikkeisiin, jotka kertoivat olevansa "lifestyle puoteja" tai "lifestylemyymälöitä". Pienen netissä selailun jälkeen huomaan tällaisia olevan Suomessa monta. Kaupunkien kivijalkakauppojakin niissä on, mutta usea on maaseudulla.

Joillakuilla on nimessään sana lifestyle, osa vain kertoo olevansa sellaisia. Toiset sanovat lisäksi olevansa "maalaisromanttisia". Tarjolla oleva tuotevalikoima näyttää yhtenäiseltä: tuoksukynttilöitä, lyhtyjä, kylpytuotteita, säilytyslaatikoita, puisia seinäkylttejä, hempeitä vaatteita, puukenkiä. Yleisvaikutelma on kovin pastellinen. Huoneissa tuoksuu kenties jokin hedelmäinen ja yrttinen tuoksupussukka, kynttilät palavat kesän helteilläkin. Kaupat ovat sokkeloisia, ja eri huoneissa on erilaiset räsymatot.

Näiden lifestyle-liikkeiden nimet luovat ja vahvistavat tuoksuvaa ja nostalgista mielikuvaa: Nougat, Wanilla Rose, Sweet living, Suvimarja,  Putiikki Rannalla, Villa Pajala. Kun tarkemmin etsisi, löytyisi varmasti vielä muunkinlaisia.

Lifestyle on nyt näemmä iso juttu. Lisäksi lukuisat blogit ilmoittavat keskttyvänsä lifestyleen, ja lehtiäkin on. Milloin tämä kaikki tuli Suomeen? Taitaa ilmiö olla läheistä sukua "kotoilulle" ja "downshiftaamisellekin". Vaikka lifestylen tulosta on vuosia, suosio jatkanee vielä kasvuaan.

En muista, olisiko lifestylelle ehdotettu aikanaan suomenkielistä vastinetta. Vaikeaa sen vakiintuminen ainakin olisi ollut, sillä lifestyle toistuu kansainvälisissä blogeissa ja lehdissä kuin liki eräänlaisena brändinä.

Lifestyle-myymälät tarjoavat muotia naisille ja lapsille. Miesten ei niistä juuri kannata paitoja haeskella. Muutenkin ovat naisasiakkaille suunnattuja nämä puodit. "Miesten lifestyle-myymälöitä ovatkin biltemat ja muut", totesi mieheni.

Jaa