Siirry sisältöön

viestintä

Argeologiaa

”Argeologia” on ilmoituksessa joko virhe tai huomiota kiinnittämään tarkoitettu tehokeino.

Aikuisviihde ja julkkisviihde

Kielen näkökulmasta sekä aikuisviihteen että julkkisviihteen voi luokitella eufemismeiksi, peitteleviksi tai kaunisteleviksi kiertoilmauksiksi.

Karhu. Kuva: Vesa Heikkinen.

Rauhanrukous

Sodassa on aina kyse myös sanasodasta, propagandasta.

Maksa arvolla?

Sekä maksa arvolla että lataa kautta ovat ihan hyvää suomea.

Eräkauppatuotteita hard discounterista

Alituiseen tulemme kokeneiksi sitä, että suomalaisille markkinoidaan suomalaisia tuotteita kokonaan englanninkielisin tekstein.

Lyhyestä virsi kaunis

Taloudelliseen puhetapaan ja äänielimien säästämiseen pyrkiminen tulee näkyviin muullakin tavoin: sanojen lyhentämisenä.

IT-kentiltä

Lyhenteiden runsas käyttö häiritsee viestintää, sillä lyhenteet ovat suppeudessaan usein käsittämättömiä tai monitulkintaisia.

ESKO-tietokone valmistui vuonna 1960. Kuva: Aalto-yliopiston arkisto. CC BY 4.0.

Seksikäs uusmedia

Mediaseksikäs voi tuntua seksikkäämmältä sanalta kuin vanhat kiinnostava, houkutteleva, viehättävä tai puoleensavetävä.

Iltalehti julkaisi uutisen seksisanakirjasta 5.3.1994.

Aurinko paistaa, ja kokkikin

”Kyllä kokki paistaa, jos aurinko ei!”

Citykarhu ja kettutyttö

Sana citykarhu on uudissanoja helpommasta päästä, niin sanottu läpinäkyvä yhdyssana, joka voidaan ymmärtää osiensa perusteella.