Siirry sisältöön

opetus

Sahanpurua ja partisiippirakenteita

OSMA eli maahanmuuttaja kieltä ja kulttuuria opiskelemassa.

Kellertävä perhonen punamultaseinällä. Kuva: Vesa Heikkinen.
Uutiset
Uutiset

Tietoa 7.–9.-luokkalaisille – pärjäisikö pisteittä?

Milloin tarvitaan välilyöntiä, milloin pistettä?

Kielitoimiston ohjepankin etusivun vanha kuva, jossa on värikyniä ja kirjainlaattoja. Laatoista muodostuvat sanat "kieli", "ohje", "nimi".

Sääntöjä, sääntöjä, sääntöjä

Kieliasu on suomalaisille hirmuisen tärkeä.

Kellertävä perhonen punamultaseinällä. Kuva: Vesa Heikkinen.

Sanavarasto on nuoren työkalupakki elämää varten

Ammattikoulun aloittanut ei välttämättä tiedä, mikä on ruuvimeisseli.

Kellertävä perhonen punamultaseinällä. Kuva: Vesa Heikkinen.

Me puhumme eri kieltä

”Eino ui. Ai ai. Aino ei ui, oi oi.” Etäällä arjesta?

Kellertävä perhonen punamultaseinällä. Kuva: Vesa Heikkinen.

”Lukeminen on tylsää”

Ammattikoululaisten lukutaito puhuttaa, mutta mitä mieltä ovat opiskelijat itse.

Kellertävä perhonen punamultaseinällä. Kuva: Vesa Heikkinen.

Kuta koulu kovempi, sitä nimi oudompi

Miksi perinteistä oppilaitoksen nimeä ei enää koeta ”oikeaksi” nimeksi?

Korrelaatista undulaattiin

Peräkeskustan peruskoulun kielenhuoltorealismia.

Kellertävä perhonen punamultaseinällä. Kuva: Vesa Heikkinen.

Amisäikkää

Uusin opetussuunnitelmin ja vähenevin lähiopetustunnein.

Kellertävä perhonen punamultaseinällä. Kuva: Vesa Heikkinen.

”Miks meillä on äikkää?”

Välillä koulussa mietitään, mihin kaikkeen äikkää tarvitaan.

Kellertävä perhonen punamultaseinällä. Kuva: Vesa Heikkinen.