Hallintolaki 20 vuotta − virkakielihaaste julkishallinnolle
Asiallinen, selkeä ja ymmärrettävä kieli säästää aikaa ja rahaa.
Asiallinen, selkeä ja ymmärrettävä kieli säästää aikaa ja rahaa.
Viranomaiskielen kehittäminen huomioitava hallitusohjelmassa.
Miksei asiallisuus kelpaa maakuntalakiin, vaikka siinä toistetaan muut hallintolain hyvän kielenkäytön vaatimukset, ihmettelee Aino Piehl.
Sähköiset viestit kulkevat nopeasti. Viestimisen nopea rytmi on muuttanut myös viranomaisten tekstityötä, kirjoittaa Liisa Raevaara.
Hallinnon asiakkaan on voitava yksiselitteisesti ymmärtää viestittävän asian sisältö.
Vesa Heikkisen alustus virkakieliseminaarissa Pikkuparlamentissa 28.2.2007.
Liki 30 vuoden ajan useat virastot ovat uudistaneet asiakirjamallejaan ja lomakkeitaan ja kehittäneet asiakaspalvelunsa kieltä.
Vesa Heikkinen kysyy, kenen kieltä virkakieli on ja vastaaa kysymyksiin esimerkein.