Siirry sisältöön

Elävät päät

Sula, Suomi, kyyneleissä

Suomenkielinen sanomalehtiruno 250 vuoden takaa.

Inkoon kirkon kattomaalauksia. Kuva: Pirkko Kuutti, Kotus.

Piinattujen vai piinattuuden riemuvoitto?

Agricolan pijnattuden-sana kuljettaa suomen ja latinan taivutuksen ja johdinten pariin.

Inkoon kirkon kattomaalauksia. Kuva: Pirkko Kuutti, Kotus.

Sairaalaruokaa

Vertailussa lääninlasarettien ruokajärjestykset vuosilta 1787 ja 1804.

Inkoon kirkon kattomaalauksia. Kuva: Pirkko Kuutti, Kotus.

Pidetään syntymäpäivää ilolla!

Elävät päät -blogi täyttää viisi vuotta.

Inkoon kirkon kattomaalauksia. Kuva: Pirkko Kuutti, Kotus.

Piltti pyhä syntynyt, enkeleitten haltija

Hemminki Maskulaisen joululaulusuomennoksissa Jeesus-lapsi kasvaa syntisten Vapahtajaksi.

Inkoon kirkon kattomaalauksia. Kuva: Pirkko Kuutti, Kotus.

Vaimon pitää miestä piirittämän

Sanakirjantoimittaja yrittää ymmärtää Raamattua.

Inkoon kirkon kattomaalauksia. Kuva: Pirkko Kuutti, Kotus.

Paratiisin portilla

Pyhäinpäivänä muistetaan poisnukkuneita ja saatellaan heitä paratiisiin.

Inkoon kirkon kattomaalauksia. Kuva: Pirkko Kuutti, Kotus.

Tiski ja liina eli ruokakunnan sisintä olemusta etsimässä

Samasta astiasta, saman pöydän ääressä.

Inkoon kirkon kattomaalauksia. Kuva: Pirkko Kuutti, Kotus.

Vakaanhurskas vai vanhahurskas?

Keskustelu vanhurskas-sanan juurista jatkuu.

Inkoon kirkon kattomaalauksia. Kuva: Pirkko Kuutti, Kotus.

Tosiviisas vanhurskas

Puretaan keskiaikainen käännöslaina osiinsa ja katsotaan, mitä se on syönyt.

Inkoon kirkon kattomaalauksia. Kuva: Pirkko Kuutti, Kotus.